mi ez: tehetség

Tehetség tudástár 

Mit jelent a művészet alapú egyéni támogatás?

Mit jelent a művészeti alapú egyéni támogatás?

A művészet - többek között a dráma és a színház - az emberi létezés elválaszthatatlan része, az ember általa élheti meg legintenzívebben az érzéseit.

Az Egészségügyi Világszervezet, a WHO 2019-es jelentésében megállapította, hogy a kulturális és kreatív tevékenységek jótékony hatást gyakorolhatnak a testi, lelki egészségre.

A dráma és a színház kreatív lehetőségeit használva foglalkozom egyénekkel, hogy egészségesebb személyiséggé válhassanak. Ez konkrétan a művészetből kölcsönvett technikákkal és módszerekkel történik, de nem szereplés vagy színészkedés. Ugyanakkor eszközei kiválóan alkalmazhatóak a tehetség-gondozás területén, egyéb formáihoz nem kell művészi tehetség - csak nyitott szív és fejlődni akarás.

Mit lehet/kell tudni a tehetségről? 

Tehetségről akkor beszélhetünk, ha valaki kivételes képességekkel rendelkezik. A tehetség olyan területeket foglal magában, mint a kreativitásra való képesség, a fejlett intelligencia, az elkötelezettség vagy a motiváció. A tehetség e három összetevő metszetében találkozik, azaz egy tehetséges tanulónak például mind a három tulajdonsággal rendelkeznie kell ahhoz, hogy tehetségnek lehessen azonosítani.

A kivételes képesség lehet általános képesség, mint például a fejlett anyanyelvi képesség, vagy valamilyen speciális képesség (pl. színészi tehetség).

A kreativitás magában foglalja az eredetiséget, a problémaérzékenységet, a rugalmasságot és a gyors gondolkodást.

Az elkötelezettség olyan személyes tulajdonságokat foglal magában, melyek a tehetség kibontakozásához szükséges energiát biztosítják, mint például az érdeklődés, versenyszellem, kitartás vagy érzelmi stabilitás.

A jó hír mindezzel kapcsolatban az, hogy ezeket a képességeket és készségeket nem határozza meg teljesen a genetikai örökség, a tehetség minden egyes összetevője fejleszthető. 

Mit lehet/kell tudni a tehetség-gondozásról? 

A tehetséggondozás célja a kiemelkedő képességű gyermekek, tanulók támogatása pedagógiai és pszichológiai eszközökkel annak érdekében, hogy képességeik még jobban ki tudjanak teljesedni.

A támogatás több dolgot foglal magába, a legfontosabb területei:

  • a tehetség felismerése és azonosítása
  • tehetség-fejlesztés, mentorálás
  • a tehetséggel kapcsolatos nehézségek kezelése (tanulási, viselkedési, beilleszkedési zavarok, teljesítmény-szorongás, teljesítmény-kényszer, stb.)
  • a tehetséges fiatal személyiség-fejlődésének támogatása
  • a szülők (esetleg a pedagógusok) igény szerinti mentorálása

Mit kínál matos-dráma-mentor tehetség-gondozás terén?

Sajnos az intézményes tehetség-gondozás eléggé leterhelt, így hiába van szinte minden iskolában tehetséges diák a művészetek, sport, vezetés-szervezés, a természettudományok stb. terén, nem jut idő, energia, és nincs megfelelő szakképzettség a gondozásukra – matos-dráma-mentorként ezekkel mind rendelkezem, így segítséget nyújthatok mind a szülőknek, mind a diákoknak.

A tehetség-gondozásban szerzett tapasztalataim nagy része a szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatához fűződik, amelynek több mint két évtizedig voltam tanára és tagozat-vezetője, és amely kiemelt nemzeti tehetség pont. Így speciálisan az alábbiakban tudok segíteni:

  • tehetség-fejlesztés saját szakterületeimen színészi, előadóművészi, anyanyelvi-kommunikációs, írói, kritikai tehetség fejlesztése személyre szabott módszerekkel és gyakorlatokkal; felkészítés versenyekre, felvételire;
  • támogatás a tehetséggel kapcsolatos nehézségekben (pl. tanulás segítése, félénkség, gátlásosság oldása, kommunikációs gátak lebontása, stb. drámaterápiával)
  • a tehetséges fiatal személyiség-fejlődésének egyedi támogatása (pl. önismeret-, önbizalom-, kommunikáció-fejlesztéssel, az érzelmi intelligencia szintjének növelésével)
  • tehetség-tanácsadás szülőknek

Hogy kapcsolódik a tehetség-gondozás a drámához?

A tehetség-gondozás szinte minden szintjén hatékonyan használhatóak a drámás módszerek.

Egyrészt a tehetség-fejlesztésben, ami konkrétan az adott tehetség kibontakoztatásának segítése a drámás eszköztár kreatív játékaival, fejlesztő feladataival, gyakorlataival. Például a színészi tehetség kibontásának remek terepe a helyzetgyakorlatok sora.

Másrészt a tehetséggel kapcsolatos nehézségekkel való megküzdésben, drámaterápiával vagy drámacoachinggal, továbbá célzott, egyénre szabott fejlesztéssel, mint például a kitartást segítő fejlesztés koncentrációs gyakorlatokra építve.

Harmadrészt a tehetséges fiatalok szülei számára a tehetség-tanácsadásban, szintén drámaterápiával vagy drámacoachinggal.

Mi a különbség a tehetség-gondozás és a tehetség-fejlesztés között?

A tehetség-gondozás komplex foglalkozás a tehetséges egyénnel, ezen belül az egyik terület a tehetség-fejlesztés.

A tehetség sokféle lehet; a tehetség-fejlesztés mindig az adott tehetség féleség minél jobb kiteljesítésére irányul. A színészi tehetség kibontásában szerepel például beszédtechnika, testtudatosság, színpadi mozgás, színészmesterség, vers- és prózamondás, érzékelésfejlesztés, stb.

A tehetség-gondozás más területekre is kiterjed, mint például a tehetséggel kapcsolatos nehézségek kezelése vagy a tehetség-tanácsadás.

Milyen módszerekkel zajlik a tehetség-gondozás matos-dráma-mentorral?

Tehetség-fejlesztés:

Egyrészt a színjátszó-rendezői, valamint színjáték és dráma művészet-tanári képzettségem és tapasztalataim alapján a színészi és előadóművészi tehetséggel foglalkozom, az ide vonatkozó technikákkal és módszerekkel dolgozom (beszédtechnika, testtudatosság, színpadi mozgás, színészmesterség, vers- és prózamondás, érzékelésfejlesztés, stb.)

Másrészt drámapedagógusi, illetve magyar nyelv és irodalom tanári képzettségem és tapasztalataim alapján az anyanyelvi-kommunikációs, írói, kritikai tehetség terén tudok fejlesztést kínálni, (kritikus gondolkodás, szövegértés és szövegalkotás, verbális kommunikáció, kreatív írás, stb.)

Tehetséggel kapcsolatos nehézségek:

Egyéni drámaterápia, egyéni tanítási dráma vagy drámacoaching, továbbá célzott, egyénre szabott fejlesztés, mint például a kitartást segítő fejlesztés koncentrációs gyakorlatokra építve.

Több: drámaterápia

Mennyi ideig tart a tehetség-gondozás?

Ez teljesen egyedi, azon múlik, hogy a tehetség-fejlesztés vagy a tehetséggel kapcsolatos nehézségek kezelése terén kár támogatást a kliens. Mindkét területről elmondható, hogy már egyetlen alkalom is jelenthet felszabadító élményt, gyarapodást. Azonban valódi eredményt, hosszabb távú hatást akkor tudunk elérni, ha egy egész egyénre szabott fejlesztési folyamatot tervezünk el, amin végighaladunk. 

Kiknek ajánlott a tehetség-gondozás?

Természetesen elsősorban azoknak a fiataloknak, akik kiemelkedő képességekkel rendelkeznek.

A tehetséggel kapcsolatos nehézségek:

Ezekben matos-dráma-mentorként minden hozzám fordulónak tudok segíteni, függetlenül attól, miben tehetséges. Különösen fontos lenne a támogatás amiatt, hogy sajnos a tehetséges fiatalokat az iskolában gyakran rendzavaróként tartják számon vagy különcségük miatt társaik elutasítják. Előfordul, hogy érdeklődésük, felfogóképességük annyira eltér a többitől, hogy emiatt válnak nyugtalanná, nyüzsgővé, vagy kortársaikhoz alkalmazkodva letagadják különleges képességeiket és minden érdeklődésüket elveszítik az iskola, a tanulás iránt.

Tehetség-fejlesztés:

A színészi, előadóművészi, anyanyelvi-kommunikációs, írói, kritikai tehetséggel rendelkezők keressenek, az ezekben kiemelkedő képességűek a szakterületem.

Másodsorban ajánlott a tehetséges fiatalok szüleinek is, mivel a tehetség-gondozás magában foglalja a tehetség-tanácsadást is.

Mely korosztály számára kínál tehetség-gondozást matos-dráma-mentor?

Mivel végzettségeim és tapasztalataim a felnőtt korúakra, illetve a középiskolás korosztályra terjednek ki, 13 év felett fogadok klienseket. A kiskorúak megkeresését is fogadom, de természetesen ilyen esetben bármilyen vele való közös munka megkezdésének feltétele a szülővel való egyeztetés.

Miért pont matos-dráma-mentor a jó választás?

A "papírjaim" (diplomák) ugyan megvannak, de nem ezek tesznek valakit jó szakemberré, sokkal inkább a rátermettség, a lelkesedés, a szakmai tudás és a tapasztalat. Ezeket többek közt az biztosítja, hogy a pályám során a legjobb helyeken és minden korosztállyal dolgozhattam: gimnáziumi drámatagozat-vezetőként, drámatrénerként (vezető tánc-sport egyesületnél), drámaoktatóként (száznál több pedagógus-továbbképzésen).

Ezek a megbízások azon alapultak, hogy magabiztosan alkalmazom a többszörösen kipróbált drámamódszereket, művészet-pedagógiai technikákat.

Több évtizedet ölel fel a pályám, mégis töretlen a lelkesedésem, mert hiszek a művészet-alapú fejlesztésben. Ez is oka annak, hogy úgy döntöttem, a közoktatásból kilépve, egyedi művészetterápiás módszerekkel folytatom szakmai utamat.

Teljesen új – jelenleg Magyarországon hiánypótló – módszertant dolgoztam ki, az egyéni drámaterápiát, illetve képzett coach-ként is drámás eszköztárat használom; valamint a színjáték- és drámapedagógia az alapja a kommunikáció-fejlesztő és a tanulás-segítő programomnak is.