mi ez: tanulás
Tanulás segítése tudástár
Mit jelent a művészet alapú egyéni támogatás?
Mit jelent a művészeti alapú egyéni támogatás?
A művészet - többek között a dráma és a színház - az emberi létezés elválaszthatatlan része, az ember általa élheti meg legintenzívebben az érzéseit.
Az Egészségügyi Világszervezet, a WHO 2019-es jelentésében megállapította, hogy a kulturális és kreatív tevékenységek jótékony hatást gyakorolhatnak a testi, lelki egészségre.
A dráma és a színház kreatív lehetőségeit használva foglalkozom egyénekkel, hogy egészségesebb személyiséggé válhassanak. Ez konkrétan a művészetből kölcsönvett technikákkal és módszerekkel történik, de nem szereplés vagy színészkedés. Ugyanakkor eszközei kiválóan alkalmazhatóak a tehetség-gondozás területén, egyéb formáihoz nem kell művészi tehetség - csak nyitott szív és fejlődni akarás.
Mi a tanulás segítése?
A tanulás segítése alatt alapvetően a tanulás tanítása értendő. Az a furcsa helyzet alakult ki a magyar közoktatásban, hogy a gyerekek és a diákok felé a társadalom fő elvárása, hogy tanuljanak, miközben épp az nem tananyag, hogy hogyan kell tanulni. Ugyanis nem mindegy, ki hogy tanul – legalábbis hatékonyság szempontjából. Az egyik fontos jellemzője a tanulásnak épp az, hogy minden embernek más kell ahhoz, hogy egy adott tananyagot maradandóan elsajátítson, az beépüljön a tudásába, és ily módon újra felidézhető legyen számára.
Bár mindenki máshogyan tanul, léteznek általános tanulási típusok. A tanulás segítése úgy tud megvalósulni, hogy az adott tanulóról előbb megállapítjuk, hogy az általános tanulási típusok közül melyikbe illik leginkább, feltérképezzük tanulási szokásait, majd ez után dolgozzuk ki számára az egyedi tanulási stratégiát. (A tanulási típusokat általában az intelligencia-típusokkal szokás azonosítani.)
Miből áll a tanulás segítése?
A tanulás segítésének három egymásra épülő szintjét kínálom:
Minimum szint (avagy "tűzoltás"): Egyrészt tesztekkel és beszélgetéssel felmérem a tanuló tanulás-típusát, -stílusát és –környezetét, tanulási szokásait; majd vele közösen kialakítjuk a saját tanulási stratégiáját. Másrészt ehhez megtanítok neki egyénre szabott tanulási technikákat és ajánlok a tanulását megkönnyítő életvezetési változtatásokat.
Középtávú megoldás szintje: Megállapodás szerinti ideig követem a tanuló tanulását, hogy a tanulási stratégiája hosszabb távon is működjön - vagyis automatizmussá váljon és beépüljön a mindennapjaiba.
Az extrák szintje: A tanulást láthatatlan tényezők is befolyásolják – mint az önbizalom, a kommunikáció hatékonysága, a koncentráló-képesség, stb. -, amiket fejleszteni kell ahhoz, hogy a napjainkban elengedhetetlen élethosszig tartó tanulásban is eredményeket érhessen el valaki. Ezen a szinten felmérem, hogy a tanulást láthatatlanul befolyásoló tényezők közül melyek azok, amikben érdemes lenne haladást elérnie a tanulónak, és személyre szabott fejlesztési tervet állítok össze a számára, majd elkezdjük a folyamatot.
Mit jelent a tanulás segítése drámás eszköztárral?
Alapvetően azt, hogy a dráma- és a színház eszköztárából vett ötletekkel, módszerekkel gazdagítom a tanuló segítésének technikáit.
A drámás eszközök leginkább az extrák szintjén - a tanulás láthatatlan tényezőinek szintjén - nyújtanak hatékony segítséget, vagyis az önbizalom, a kommunikációs készség, a koncentráló-képesség, stb. fejlesztésében.
Milyen technikák és módszerek szerepelnek a tanulás segítésében?
A tanulói stílus felméréséhez különböző tanulást mérő és személyiség-teszteket használok.
A tanulási technikák egy része standard (pl. a jegyzetelési modellek, kritikai gondolkodás, vizuális szervezők, story telling, stb.), ezek mellett az adott tanuló sajátos igényeire szabottan kínálok egyedi - például drámapedagógiai módszereken alapuló - gyakorlatokat.
Az extrák szintjén, vagyis az élethosszig tartó tanulás támogatásának szintjén kapcsolatteremtést segítő, memória-, fantázia-, koncentráció-fejlesztő, bizalom-erősítő, önismeretet és kommunikációt fejlesztő (szóbeli és nem-verbális kommunikáció, testbeszéd, stb.) technikák szerepelnek.
Mennyi időt vesz igénybe a tanulás segítése?
A minimum szinthez – tanulási szokások felmérése és javaslat a tanulási stratégiára – legalább 3 alkalom szükséges.
A középtávú eredmény elérése – a tanulási stratégia rögzülésének támogatása, tanulás-követés – további 9 alkalommal hatékony.
A tanulást legeredményesebben befolyásoló, beépülő fejlődést eredményező extrák szintjén a tanulást befolyásoló láthatatlan tényezőkkel foglalkozunk – ennek ajánlott időtartama egy 12 alkalmas kurzus (az ebben alkalmazott módszereket önállóan, általános fejlesztésként is ajánlom).
Kiknek ajánlott a tanulás segítése?
matos-dráma-mentorként 13 éves kor fölötti diákoknak kínálok tanulás segítése programot:
általános iskola utolsó 1-2 évfolyamán tanulók – a középiskolába kerülés, a továbbtanulás miatt lehet fontos, hogy tanulási teljesítményetek növekedjen, jó jegyeket szerezzetek;
középiskolások – minden tanév kihívások elé állít benneteket, pl. kezdéskor a jó benyomás keltés, végzős évben a vizsgák, a továbbtanulás, stb.;
felsőoktatásban tanulók – hatalmas ugrás nektek, hogy már teljesen önállóan kell saját tanulásotokat megszervezni, a vizsgákra készülés is más módszereket kíván, mint amiket eddig alkalmaztatok;
és bárki, aki tanulásra adja a fejét - a 21. század egyik jelszava az élethosszig tartó tanulás (LLL), így a felnőtt korosztályok számára is segítséget jelenthet a jól tanulás újrafelfedezése vagy elsajátítása.
Emellett nem biztos, hogy tanulási nehézségeid amiatt vannak, hogy nem tudsz jól tanulni – meglehet, hogy más, a tanulást befolyásoló tényezőkben lenne jó fejlődni (önbizalom, kommunikáció, koncentráció, stb.); ha ilyen problémáid vannak, abban az esetben is segíthetek.
A kiskorúak megkeresését is fogadom, de természetesen ilyen esetben bármilyen vele való közös munka megkezdésének feltétele a szülővel való egyeztetés.
Miért pont matos-dráma-mentor a jó választás?
A "papírjaim" (diplomák) ugyan megvannak, de nem ezek tesznek valakit jó szakemberré, sokkal inkább a rátermettség, a lelkesedés, a szakmai tudás és a tapasztalat. Ezeket többek közt az biztosítja, hogy a pályám során a legjobb helyeken és minden korosztállyal dolgozhattam: gimnáziumi drámatagozat-vezetőként, drámatrénerként (vezető tánc-sport egyesületnél), drámaoktatóként (száznál több pedagógus-továbbképzésen).
Ezek a megbízások azon alapultak, hogy magabiztosan alkalmazom a többszörösen kipróbált drámamódszereket, művészet-pedagógiai technikákat.
Több évtizedet ölel fel a pályám, mégis töretlen a lelkesedésem, mert hiszek a művészet-alapú fejlesztésben. Ez is oka annak, hogy úgy döntöttem, a közoktatásból kilépve, egyedi művészetterápiás módszerekkel folytatom szakmai utamat.
Teljesen új – jelenleg Magyarországon hiánypótló – módszertant dolgoztam ki, az egyéni drámaterápiát, illetve képzett coach-ként is drámás eszköztárat használom; valamint a színjáték- és drámapedagógia az alapja a kommunikáció-fejlesztő és a tanulás-segítő programomnak is.