mi ez: kommunikáció
Kommunikáció-fejlesztés tudástár
Mit jelent a művészet alapú egyéni támogatás?
Mit jelent a művészeti alapú egyéni támogatás?
A művészet - többek között a dráma és a színház - az emberi létezés elválaszthatatlan része, az ember általa élheti meg legintenzívebben az érzéseit.
Az Egészségügyi Világszervezet, a WHO 2019-es jelentésében megállapította, hogy a kulturális és kreatív tevékenységek jótékony hatást gyakorolhatnak a testi, lelki egészségre.
A dráma és a színház kreatív lehetőségeit használva foglalkozom egyénekkel, hogy egészségesebb személyiséggé válhassanak. Ez konkrétan a művészetből kölcsönvett technikákkal és módszerekkel történik, de nem szereplés vagy színészkedés. Ugyanakkor eszközei kiválóan alkalmazhatóak a tehetség-gondozás területén, egyéb formáihoz nem kell művészi tehetség - csak nyitott szív és fejlődni akarás.
Mit lehet/kell tudni a kommunikációról?
"Jól szólni dísz, derék dolog, de a dísztelen csak dadog.
Ámbár dadogni dísztelen, olykor dicsőbb, mint díszesen." (Weöres Sándor)
A kommunikáció minden emberi megnyilvánulás alapja. Az emberek közötti megértés és kapcsolatok elengedhetetlen eszköze. Információ-csere, amelyben az információ bármi lehet: adatok, értékek, ötletek, érzelmek, stb.
Az ember mindig és mindennel kommunikál. Szavakkal és csenddel, a testével és az arcával; írásban vagy szóban, elektronikusan vagy jelenléttel, a megjelenésével, a hangjával vagy épp a némaságával.
Jól kommunikálni annyit tesz, mint emberként jól működni: magunkat megértetni, kifejezni, elhelyezni a világban; és legalább ennyire fontos mások megnyilvánulásait jól tudni olvasni. Vagyis aki fejlett kommunikációval vértezi fel magát, az előnyt szerez az élete minden területén, legyen az tanulás, munka, barátság, párkapcsolat, művészeti tevékenység, bármi.
Milyen területei vannak a kommunikáció-fejlesztésnek?
A kompetencia az emberre egy adott területen jellemző képességek és készségek, valamint tudás, tapasztalat és személyes adottságok összessége. A egyik ilyen terület a nyelvi-kommunikációs kompetencia.
Lehetséges fejlesztendő területei:
- a szóbeli és írásbeli kommunikáció fejlesztése
- a szövegértés és a szövegalkotás fejlesztése
- a kommunikációhoz szükséges részképességek fejlesztése: a figyelem, a gondolkodás, az emlékezet, a beszédészlelés, a beszédértés, a szókincs, az olvasás, a helyesírás fejlesztése
- kommunikációhoz kapcsolódó stratégiák (pl. asszertív kommunikáció, testbeszéd-elemzés, stb.)
A kommunikáció-fejlesztés lehetséges egyéni, illetve csoportos foglalkozások keretében is. A matos-dráma-mentor egyéni kommunikáció-fejlesztést kínál.
Hogy kapcsolódik a kommunikáció-fejlesztés a drámához?
A drámapedagógia egyik területe a kommunikáció-fejlesztés, valamint az összes kommunikációhoz szükséges részképesség - fantázia, memória, figyelem, stb. - fejlesztéséhez számos eszközt kínál a dráma. Tulajdonképpen minden szakember, aki kommunikáció-fejlesztéssel foglalkozik, ezeket az eszközöket alkalmazza.
Milyen technikák és módszerek szerepelnek a kommunikáció-fejlesztésben?
Alapvetően a drámajátékra épül az egyéni kommunikáció-fejlesztés, de természetesen a fő hangsúlyt a szóbeli és nem-verbális kommunikáció, testbeszéd, stb. gyakorlatai kapják. Ezek mellett alkalmazom az
ismerkedést, kapcsolatteremtést segítő játékokat;
memória-, fantázia-, koncentráció-fejlesztő gyakorlatokat;
bizalom-erősítő játékokat;
szituációs játékokat;
önismeretet fejlesztő technikákat.
A program során a módszeremhez adoptált társasjátékokat is használok.
A kommunikáció egyéb területei, mint a szövegértés és szövegalkotás, a helyesírás, az olvasás, a vizuális kommunikáció, a testbeszéd-elemzés, asszertív kommunikáció, stb. szintén a dráma eszköztárából merít technikákat.
Hogyan zajlik egy kommunikáció-fejlesztés foglalkozás?
"Minden ember más, de éppen ez a jó" (LGT dalszöveg)
A foglalkozásokat egy ingyenes első konzultáció előzi meg, ekkor kerül sor a közös munka kereteinek kialakítására. Mivel a kommunikáció-fejlesztés egyénre szabott, a továbbiakat a kliens egyedi igényeihez igazítjuk, ezért itt csak körvonalazni lehet, milyen egy egyéni foglalkozás.
Közös nevező azonban a játék: a módszerem alapja egy sor örömteli élményt nyújtó játékos gyakorlat, melyet egy egymásra épülő játéksor alapján állítok össze. A játéksor - a kommunikáció-fejlesztés kapcsán - legfontosabb részei a verbális és a nem-verbális kommunikáció gyakorlatai, ezek kapják a fő hangsúlyt minden alkalommal, de a részképesség-fejlesztés érdekében helyet kaphatnak a foglalkozásokon a fantázia-, memória-, koncentráció-, érzékelés-fejlesztés és a kommunikációs technikák, valamint az önismereti és a szituációs játékok is.
Az egyénre szabott fejlesztés során a kliens által kijelölt céljához igazított tesztek felvételével is segítem a fejlődést (pl. önismereti teszt, kommunikációs stílus teszt, karakter-erősség teszt, stb.). Továbbá része a programnak az edukáció is: az emberi kommunikációról szóló alapismeretek átadása.
Mennyi ideig tart a kommunikáció-fejlesztés?
Ez teljesen egyedi, a kliens igényein múlik. Már egyetlen alkalom is jelenthet felszabadító élményt, gyarapodást. Azonban valódi eredményt, hosszabb távú hatást akkor tudunk elérni, ha végighaladunk a teljes fejlesztő játék- és gyakorlatsoron. Választható a 6 alkalmas fejlesztés - ez egy alapozó szintnek felel meg. Az ajánlott időtartam 12 vagy 24 alkalom, attól függően, hogy milyen szintre szeretne elérni a kliens a kínált fejlesztési területeken.
Kiknek ajánlott a kommunikáció-fejlesztés?
Bárkinek, aki hasonló kommunikációs nehézségekkel, elakadásokkal küzd:
nem igazán megy neked a kapcsolat-építés;
nem tudod rendesen kifejezni magad, sokszor félreértenek;
nem megy a párkeresés, mert nem tudsz felülemelkedni az önbizalomhiányon;
koncentráltabb szeretnél lenni;
elveszettnek érzed magad, szorongsz;
gátlásos, visszahúzódó vagy;
szeretnéd, de nem tudod jól kifejezni a gondolataidat, érzéseidet;
csak "fejben" kommunikálsz jól, ha meg kell szólalni mások előtt, az nem megy;
a munkádhoz, a sulihoz elengedhetetlen lenne, hogy tudj előadást tartani;
gyakran kerülsz ki vesztesként egyes szituációkból;
szeretnéd gyarapítani a szókincsedet;
szívesen lenyűgöznéd a társaidat a választékos beszédeddel;
szeretnéd érteni a testbeszédet;
nem mered vállalni a véleményedet, mert nem tudod pontosan megfogalmazni;
szeretnéd meggyőzni tudni az embereket;
szeretnél hatással lenni másokra;
eredményesebb szeretnél lenni a tanulásban, a munkában; stb.
Mely korosztály számára kínál kommunikáció-fejlesztést matos-dráma-mentor?
Mivel végzettségeim és tapasztalataim a felnőtt korúakra, illetve a középiskolás korosztályra terjednek ki, 13 év felett fogadok klienseket. A kiskorúak megkeresését is fogadom, de természetesen ilyen
esetben bármilyen vele való közös munka megkezdésének feltétele a szülővel való
egyeztetés.
Hogyan segít a kommunikáció-fejlesztés?
A formális oktatásban a kommunikáció sajnos leginkább csak bemagolandó adatok formájában kerül a tananyagba. De a mindennapi életben jól használható kommunikációs gyakorlatok, saját élményen alapuló tapasztalat-szerzés nem kapnak szerepet. Olyan iskolákból pedig alig van egy-kettő, ahol tanítják a beszédet, a szép kiejtést. A tananyag hatalmas mennyisége és nagy osztálylétszámok miatt ráadásul szinte kiveszett a szóbeli számonkérés, a vita, a mások előtti előadás-tartás – így a verbális és a nem-verbális kommunikációról szinte semmilyen gyakorlati tudással nem találkoznak a diákok. Később, a felnőtt élet során – az idevágó felsőoktatási kurzusok kivételével – még kevesebb alkalmunk van erre. Aki szerencsés, az jó nyelvi-kommunikációs kompetenciával születik és/vagy a családi szocializációja során felszedi magára a kommunikációs alapokat – de még az ilyen szerencsés embernek sincs lehetősége az alapok bővítésére, a kommunikációs fejlődésre.
Az itt kínált kommunikáció-fejlesztés a fenti hiányosságok pótlására alkalmas elsősorban, s mint ilyen, hatással lehet a résztvevő életének szinte minden területére.
Oly módon nyújt segítséget, hogy
- gyakorlat-orientált – a különböző kommunikációs szituációkat saját élményen keresztül tapasztaltatja meg; a valós élethelyzetekre gyakoroltat;
- a kommunikációs területek széles spektrumára kiterjed;
- örömteli, játékos tevékenységbe csomagolva ad át ismereteket, biztonságos környezetben, bizalmi légkörben – így biztosítva az ismeretek hosszú távú beépülését.
Miért pont matos-dráma-mentor a jó választás?
A "papírjaim" (diplomák) ugyan megvannak, de nem ezek tesznek valakit jó szakemberré, sokkal inkább a rátermettség, a lelkesedés, a szakmai tudás és a tapasztalat. Ezeket többek közt az biztosítja, hogy a pályám során a legjobb helyeken és minden korosztállyal dolgozhattam: gimnáziumi drámatagozat-vezetőként, drámatrénerként (vezető tánc-sport egyesületnél), drámaoktatóként (száznál több pedagógus-továbbképzésen).
Ezek a megbízások azon alapultak, hogy magabiztosan alkalmazom a többszörösen kipróbált drámamódszereket, művészet-pedagógiai technikákat.
Több évtizedet ölel fel a pályám, mégis töretlen a lelkesedésem, mert hiszek a művészet-alapú fejlesztésben. Ez is oka annak, hogy úgy döntöttem, a közoktatásból kilépve, egyedi művészetterápiás módszerekkel folytatom szakmai utamat.
Teljesen új – jelenleg Magyarországon hiánypótló – módszertant dolgoztam ki, az egyéni drámaterápiát, illetve képzett coach-ként is drámás eszköztárat használom; valamint a színjáték- és drámapedagógia az alapja a kommunikáció-fejlesztő és a tanulás-segítő programomnak is.