mi ez: kiugró
Kiugró tudástár
Mit jelent a Kiugró?
A Kiugró egy rögtönzéses szerepjáték program, vagyis improvizációra épülő játékokból álló szórakoztató és fejlesztő szolgáltatás felnőtteknek, élőben Szentesen.
Hogyan kell elképzelni ezt a programot?
Az általam matos-dráma-mentorként meghirdetett "Kiugró – (szerep)játék kurzus" egy új – szentesi - lehetőség a játékos kedvű felnőtteknek - bár inkább ez kétszeresen is egy régi-új dolog. Ugyanis van egy - a szakmán kívüliek számára általában ismeretlen – ős-eredet: a drámajátékok. A drámajátékok egyik "alfaja", az improvizációra épülő szituációs játékok voltak az ötletadói annak a népszerű televíziós műsornak, amit Beugró néven ismertek meg milliók. Szinte változtatás nélkül kerültek be a műsorba ezek a dráma-szakemberek által évtizedek óta alkalmazott, színjátszók számára alapnak számító szerepjátékok. Majd megszületett a tv-műsor ismertségét kihasználva a Beugró című asztali társasjáték is. A Kiugróban tulajdonképpen "visszaveszem" tőlük ezeket a játékokat; amiket magam is hosszú évek óta alkalmazok a gyerekekkel, diákokkal és felnőttekkel folytatott drámás tevékenységek vezetésekor.
Milyen alapokra épül a Kiugró?
Láttál "Beugró" műsort a tévében vagy játszottál a társasjátékkal? A Kiugró – ahogy a név-választás mutatja – hasonló, ugyanakkor egészen más. Nem közönség szórakoztatására, hanem a magunk örömére mi magunk játszunk "beugrós játékokat". Ezekben a játékokban egy szabály van: csináld! Nincs kötöttség, nem kell hozzá semmilyen képzettség vagy tehetség – a szerepjátékok a határtalan képzelet és fantázia világát, a játéköröm felszabadultságát jelentik a Kiugróban. A játékok hasonlítanak ugyan a népszerű "Beugróhoz", de abban nagyon eltérnek, hogy a saját csoportunkra szabottak. Magunk között vagyunk, biztonságban és bizalomban - a lényeg, hogy gyarapodjunk a gyakorlatok és a társak által.
Mi történik a Kiugróban a foglalkozásokon?
Mindannyian improvizátorok vagyunk, hisz nap mint nap váratlan szituációkba csöppenünk, amiket meg kell oldanunk – hogy ezekben minél jobban reagáljunk, az fejleszthető! A Kiugró kurzus során tetszés szerinti helyzetekben lehet az életre gyakorolni – szórakoztató módon, sok nevetéssel.
Mit csinálunk majd? Humoros gyakorlatokkal gyorsan megtanuljuk egymás nevét és röviden bemutatkozunk, és máris belevágunk a közepébe: elkezdjük a rögtönzéses játékokat – ezeken keresztül sokkal mélyebben megismerik egymást a résztvevők. Játékmesterként különböző szituációkat kínálok fel, amiket 2-3 fős szerepjátékkal oldanak meg a résztvevők kiscsoportjai. Nem színészkedni kell, hanem pont úgy reagálni, ahogy a hétköznapokban is, amikor mindenféle helyzetekre rögtönözve válaszolunk. Mindenkire sor kerülhet minden alkalommal, mindenki lehet néző és szereplő is – és a kurzus minden foglalkozását játékmesteri rutinom segítségével a résztvevők igényeihez, kedvéhez, érzékenységéhez igazítom.
Milyen játékokra kell számítani a foglalkozásokon?
Az improvizációs feladat sokféle lehet. Lehet szöveges – például a szereplők azt játsszák el, hogy mit csinálnak, ha ezt a mondatot hallják: "Mindenki a vendégem egy körre!" Egész más történik erre egy kocsmában és egész más egy bordélyban. Kiindulhat a rögtönzés egy valós vagy képzeletbeli tárgyból is – például egy teniszlabda lehet az egyik jelenetben kibiztosított kézigránát, a másikban egy hógolyó; és addig játsszunk a labdával, amíg van a csapatnak ötlete arra, mi lehetne még.
A rögtönzéses játékok nem csak szövegesek lehetnek; kedvelt forma a "némajáték" is. Egyik kedvencem az a típusú jelenet, amikor egyetlen mondat hangozhat el, és csakis a jelenet végén. Ez akkor izgalmas, ha ugyanarra a mondatra két különböző játékos páros is kitalál valamit. Például erre a mondatra: "Hazahoztam, nem tehettem mást." az egyik eljátssza egy kisállat megmentését, a másik pedig azt, hogy a részeg férjet talicskázza vissza az anyjának a feleség.
A szituációs játékok közül a kedvencem, amikor a játszók megkapnak egy helyzetet, és úgy kell megoldaniuk, hogy csak kérdőmondatokat mondhatnak. Amellett, hogy ez egy nehéz feladat, rendkívül vicces is. Ha úgy játsszuk, hogy kiesés fenyegeti azt, aki megakad és nem tud többet kérdezni, akkor még szórakoztatóbb.
A rögtönzéses szerepjátékokban az a szép, hogy rendkívül egyszerűek, mégis ezerféleképpen játszhatóak. Egyik alapfeladat például az, hogy két ember akarata áll egymással szemben: az egyik semmiképp nem akar valamit megtenni, míg a másiknak rettenetesen fontos, hogy mégis rávegye őt. Innen kezdve a fantázia szárnyalhat – ahogy az életben is kipróbálunk mindent, ha valamit nagyon szeretnénk (vagy épp nem szeretnénk), úgy a játékban is viccesebbnél-viccesebb próbálkozások indulhatnak.
3. Mire jó a Kiugró?
Aki a kurzusra jelentkezik, tulajdonképpen mentális edzéseken való részvételre vállalkozik: a rögtönzéses szerepjáték a lélek és a szellem játékos formálója. Eszköz ahhoz, hogy egyszerű, természetes és könnyed módon kinyissuk magunkat a környezetünk számára. És ahogy egy jó edzés, a Kiugró is boldogsághormonokat szabadít fel a testünkben – így nem csak formálja a személyiségünket, hanem kikapcsolódást ás feltöltekezést is jelent. A legjobb pedig? Szórakozás közben észre sem vesszük, hogy voltaképpen hatalmas mennyiségű "tananyagot" sajátítottunk el: szóbeli kommunikációt, testnyelvet, kooperációt, empátiát, ön- és társismeretet.