mi ez: drámaterápia
Drámaterápia tudástár
Mit jelent a művészet alapú egyéni támogatás?
Mit jelent a művészeti alapú egyéni támogatás?
A művészet - többek között a dráma és a színház - az emberi létezés elválaszthatatlan része, az ember általa élheti meg legintenzívebben az érzéseit.
Az Egészségügyi Világszervezet, a WHO 2019-es jelentésében megállapította, hogy a kulturális és kreatív tevékenységek jótékony hatást gyakorolhatnak a testi, lelki egészségre.
A dráma és a színház kreatív lehetőségeit használva foglalkozom egyénekkel, hogy egészségesebb személyiséggé válhassanak. Ez konkrétan a művészetből kölcsönvett technikákkal és módszerekkel történik, de nem szereplés vagy színészkedés. Ugyanakkor eszközei kiválóan alkalmazhatóak a tehetség-gondozás területén, egyéb formáihoz nem kell művészi tehetség - csak nyitott szív és fejlődni akarás.
Terápiát nem csak az egészségügyben alkalmaznak?
Nem. Ugyanis terápia minden - a szó eredeti jelentése értelmében - támogatás, gondozás, javító eljárás. Eszerint léteznek nem egészségügyi-, orvosi- vagy gyógyászati terápiák.
A drámaterápia pedagógiai terápia. Ugyanakkor van kapcsolata az egészségüggyel, amennyiben hathatós terápiás területe a prevenció: a drámaterápia alkalmas a társadalmi értékrend olyan alakítására, amely megakadályozza a
beteggé válás vagy beteggé minősítés folyamatát. A drámaterápia az egyéneket olyan készségekkel ruházza fel, amelyek lehetővé teszik az önismeretre épülő egészséges
működést.
Mi a pedagógiai terápia?
A "terápia" szó a görög és latin eredete szerint támogatást, gondozást, javító eljárást jelent. A köznyelv is használja a szót ilyen értelmezésben, például a kikapcsolódásra vágyó ember számára a környezetváltozást működő terápiának gondoljuk.
A terápia a segítő szakmák lehetősége, így a pedagógia eszköztárába is tartozik. Kommunikációs folyamat, amely a terapeuta (a pedagógiai módszerekkel felvértezett szakember) és az egyén, vagy a csoport között, és a csoporton belül jön létre.
A drámaterápia pedagógiai terápia. Pedagógusszakmai, céltudatos beavatkozás a nem kívánt nehézségek eltávolítására vagy enyhítésére, a kiváltó ok eltávolításáért a pozitív változás érdekében pl. a viselkedésben, megélésben - ami kimeríti a terápia fogalmát.
A drámaterápia olyan tevékenység, amelyet az egyén és környezete közötti egyensúly megteremtésére vagy helyreállítására alkalmazunk.
Mit jelent a drámaterápia?
A drámaterápia alapvetően a drámajátékot és a színjátszás technikáit, ötleteit, gyakorlatait használja fel arra, hogy a terápián részt vevők felfedezhessék saját – akár rejtett – képességeiket, kifejezzék érzéseiket, gyakorolják kreativitásukat. Cél az is, hogy a résztvevőknek segítsen a változásban, abban, hogy kilépjenek saját korlátozó, merev szerepeikből; kipróbálhassák magukat új szerepekben, gyarapíthassák személyiségüket. Mindezt biztonságos környezetben, támogató légkörben zajlik.
Magyarországon a drámaterápia szinte kizárólag csak gyerekekre korlátozódik, holott felnőttek számára is erősen ajánlott komplex fejlesztési lehetőségei miatt.
Mit jelent az egyéni drámaterápia?
A drámaterápia általában úgy ismert, mint csoportos tevékenység; azonban gyakori, hogy a csoporthoz csatlakozás az egyén számára nehézséget okoz. Épp azok a jellemzők akadályozhatnak valakit a másokkal való együttes tevékenységben, amelyeknek a fejlesztése fontos lenne számára. Például az, aki szorongást él át társaságban, az nem fog csoporthoz csatlakozni e gátlása miatt, még akkor sem, ha tudja, hogy a csoportban könnyebben legyőzhetné a szorongását. Vagyis a csoportos tevékenység felszabadult közegéhez bizonyos esetekben az egyéni, biztonságos tevékenységen át vezethet az út.
Az általam kifejlesztett, több évtizedes drámatanári és -tréneri, valamint színjátszó-rendezői tapasztalatomon alapuló egyéni drámaterápiás módszerem ebben a formában egyedülálló Magyarországon.
Milyen típusú egyéni drámaterápiák vannak matos-dráma-mentor kínálatában?
A drámaterápiára jelentkező több általános fejlesztési lehetőség közül választhat:
- önismereti drámaterápia
- önbizalom-fejlesztő drámaterápia
- hatékony kommunikáció drámaterápia
- egészség-tudatosság terápia
- egyéni tanítási dráma (D.I.E.)
- színház + pedagógia + pszichopedagógia
A fenti kínálat mellett lehetőség van az ügyfél igényei szerint egyénre szabott terápia meghatározására és lefolytatására.
Mi az egyéni tanítási dráma (D.I.E.)?
A tanítási dráma a drámapedagógia egyik tevékenységfajtája (Drama In Education). Lényege, hogy a résztvevők egy közösen kialakított fiktív világ drámai kontextusán belül szerzett tapasztalatokon keresztül foglalkoznak különböző tanulási területekkel. Hazánkban Kaposi László honosította meg, az első szakemberek az ő képzéseit végezték el (magam is nála tanultam).
Az egyéni tanítási dráma ugyanazon alapul, mint az egyéni drámaterápia: általában úgy ismert, mint csoportos tevékenység; azonban gyakori, hogy a csoporthoz csatlakozás az egyén számára nehézséget okoz (például szorongást él át társaságban).
Az általam kifejlesztett egyéni alkalmazásban megtartom az eredeti tanítási dráma leglényegibb részeit, plusz kétszereplősre redukáltam az abban alkalmazott konvenciókat - annak érdekében, hogy azok számára is nyitva álljanak az ezzel elérhető eredmények, akik csoportos tevékenységben nem tudnak vagy akarnak részt venni. Ebben a formában az egyéni tanítási dráma tevékenység-forma egyedülálló Magyarországon.
Milyen technikák és módszerek szerepelnek az egyéni drámaterápiában?
Alapvetően a drámajátékra épül az egyéni drámaterápia.
Ismerkedést, kapcsolatteremtést segítő játékok;
memória-, fantázia-, koncentráció-fejlesztő gyakorlatok;
bizalom-erősítő játékok;
kommunikáció-fejlesztő technikák (szóbeli és nem-verbális kommunikáció, testbeszéd, stb.);
szituációs játékok;
önismeretet fejlesztő technikák, valamint
egyéni tanítási dráma (D.I.E.)
Hogyan zajlik egy egyéni drámaterápiás foglalkozás?
"Minden ember más, de éppen ez a jó" (LGT dalszöveg)
A foglalkozásokat egy ingyenes első konzultáció előzi meg, ekkor kerül sor a közös munka kereteinek kialakítására. Mivel a drámaterápia egyénre szabott, a továbbiakat a klienssel az ő egyedi igényeihez igazítjuk, ezért itt csak körvonalazni lehet, milyen egy egyéni drámaterápiás alkalom.
Közös nevező azonban a játék: a módszerem alapja egy sor örömteli élményt nyújtó játékos gyakorlat, melyet egy egymásra épülő játéksor alapján állítok össze. A játéksor összeállítása a drámaterápia választott fajtájától is függ.
Az egyénre szabott terápia során a terápia a kliens által kijelölt céljához igazított tesztek felvételével is segítem a fejlődést (pl. önismereti teszt, önbecsülés-teszt, kommunikációs stílus teszt, karakter-erősség teszt, stb.). Továbbá része a programnak az edukáció is: az emberi viselkedésről szóló alapismeretek átadása.
A terápia kiegészülhet (dráma)coaching-gal is.
Mennyi ideig tart az egyéni drámaterápia?
Ez teljesen egyedi, a kliens igényein múlik. Már egyetlen alkalom is jelenthet felszabadító élményt, gyarapodást. Azonban valódi eredményt, hosszabb távú hatást akkor tudunk elérni, ha végighaladunk egy személyre szabott teljes fejlesztő játék- és gyakorlatsoron. Választható a 6 alkalmas terápia - ez egy alapozó szintnek felel meg. Az ajánlott időtartam 12 vagy 24 alkalom, attól függően, hogy milyen szintre szeretne elérni a kliens a kínált fejlesztési területeken.
Kiknek ajánlott az egyéni drámaterápia?
Bárkinek, aki az alábbiakban érintettnek érzi magát.
Korunk rengeteg kihívást jelent az ember számára; olyan mértékű a fejlődés, hogy az egyén sokszor érzi magát kiszolgáltatottnak, elidegenedettnek, magányosnak; a követhetetlen gyorsaságú változásoktól szorongóvá, frusztrálttá válik, elveszíti a kapaszkodóit.
Egyrészt e sokszoros kihívásokhoz való alkalmazkodást tudja segíteni a drámaterápia.
Másrészt a drámaterápia sajátos "gyakorlótér": a terápia során képzeletbeli szituációkban próbálja ki magát a kliens úgy, hogy nem sérülhet, hisz a helyzet csupán elképzelt. Azonban amit és ahogy a fiktív helyzetben tett és mondott, az később egy rá váró valóságos szituációban már kipróbált stratégiaként segítheti őt.
A drámaterápia célja az is, hogy elősegítse az egyén
öntudatos cselekvő emberré válását; a másokkal együttműködő, partnerségre törekvő
és méltóságra épülő kapcsolatokat kialakítani tudó emberi magatartás elérése.
Mely korosztály számára kínál egyéni drámaterápiát matos-dráma-mentor?
Mivel végzettségeim és tapasztalataim a felnőtt korúakra, illetve a középiskolás korosztályra terjednek ki, 13 év felett fogadok klienseket. A kiskorúak megkeresését is fogadom, de természetesen ilyen esetben bármilyen vele való közös munka megkezdésének feltétele a szülővel való egyeztetés.
Hogyan segít az egyéni drámaterápia?
- Minden ember érzi annak igényét, hogy a problémáját megossza valakivel. Azzal, hogy szavakkal is megformálja, észreveszi és osztályozza az összefüggéseket. A terapeuta visszajelzése is segíti a problémamegoldásban.
- A probléma megosztásánál a beszélő újraéli az eseményeket, ez lehetőséget ad számára a feszültség, a szorongás vagy harag levezetésére vagyis a "kibeszélésre". Ez lelki katarzist hoz magával.
- A terapeutával való kölcsönös pozitív kapcsolat, az intimitás, amely bizalommal és megértéssel teli, a beszélőre nyugtatóan hat, javítja az öntudatát és sikerrel jár.
- A terápiás találkozás alatt az egyén gyakran tudatosítja az addig számára rejtett összefüggéseket is, amelyeket felfedez, így ez biztosíthatja a magatartás változását vagy véleményváltozást.
- Az egyén tudatosítja azt, hogy a viselkedése milyen hatással van a környezetére, másokra és saját magára - ez segít új viselkedési formákat kialakítani, valamint növeli függetlenségét és aktivitását, érleli személyiségét. (Buda Béla nyomán)
A drámaterápia és a pszichodráma ugyanaz?
Nem. Az alapvető különbség, hogy a pszichodráma pszichoterápiás módszer, míg a drámaterápia alapvetően pedagógiai terápia. A két módszertan között erős kapcsolat van, mindkettő dramatikus eszközökből merít, sokat tanulnak egymástól. Ugyanakkor a pszichodrámát pszichoterapeuta vezeti, célja elsősorban pszichés változások elérése, míg a (dráma)pedagógus vagy művészettanár által vezetett drámaterápia nevelési célzatú.
Miért pont matos-dráma-mentort a jó választás?
A "papírjaim" (diplomák) ugyan megvannak, de nem ezek tesznek valakit jó szakemberré, sokkal inkább a rátermettség, a lelkesedés, a szakmai tudás és a tapasztalat. Ezeket velem kapcsolatban többek közt az biztosítja, hogy a pályám során a legjobb helyeken és minden korosztállyal dolgozhattam: gimnáziumi drámatagozat-vezetőként és drámatanárként, drámatrénerként (vezető tánc-sport egyesületnél), drámaoktatóként (száznál több pedagógus-továbbképzésen).
Ezek a megbízások azon alapultak, hogy magabiztosan alkalmazom a többszörösen kipróbált drámamódszereket, művészet-pedagógiai technikákat.
Több évtizedet ölel fel a pályám, mégis töretlen a lelkesedésem, mert hiszek a művészet-alapú fejlesztésben. Ez is oka annak, hogy úgy döntöttem, a közoktatásból kilépve, egyedi művészetterápiás módszerekkel folytatom szakmai utamat.
Két teljesen új – jelenleg Magyarországon hiánypótló – módszertant dolgoztam ki, az egyéni drámaterápiát és az egyéni tanítási drámát, illetve képzett coach-ként is drámás eszköztárat használom; valamint a színjáték- és drámapedagógia az alapja a kommunikáció-fejlesztő és a tanulás-segítő programomnak is.