mi ez: coaching
(Dráma)coaching tudástár
Mit jelent a művészet alapú egyéni támogatás?
Mit jelent a művészeti alapú egyéni támogatás?
A művészet - többek között a dráma és a színház - az emberi létezés elválaszthatatlan része, az ember általa élheti meg legintenzívebben az érzéseit.
Az Egészségügyi Világszervezet, a WHO 2019-es jelentésében megállapította, hogy a kulturális és kreatív tevékenységek jótékony hatást gyakorolhatnak a testi, lelki egészségre.
A dráma és a színház kreatív lehetőségeit használva foglalkozom egyénekkel, hogy egészségesebb személyiséggé válhassanak. Ez konkrétan a művészetből kölcsönvett technikákkal és módszerekkel történik, de nem szereplés vagy színészkedés. Ugyanakkor eszközei kiválóan alkalmazhatóak a tehetség-gondozás területén, egyéb formáihoz nem kell művészi tehetség - csak nyitott szív és fejlődni akarás.
Mi a coaching és mi a coach dolga?
A coaching egy együttműködés egy képzett coach szakember és egy egyén között; együtt dolgoznak azon, hogy a kliens fokozni tudja a teljesítményét, elérje céljait, és fejlődjön akár személyes, akár szakmai téren.
A coach elősegíti az ügyfél
önmegismerését, ösztönzi a tanulást és a növekedést, és támogatja őt saját
megoldásai és stratégiái megtalálásában. Arra összpontosít, hogy
képessé tegye lehetőségeinek maximalizálására, hogy pozitív változásokat érhessen el az életében.
Mi a life coaching és mi a life coach dolga?
Alapvetően kétféle coaching létezik (bár vannak más specializációk is): business coaching és life coaching.
A business vagy üzleti coach olyan képzett szakember, aki főleg vállalatok ügyeivel foglalkozik, a cégvezetés, a munkatársak, a szervezet támogatása a feladata.
A life vagy életvezetési coach olyan képzett szakember, aki magán természetű problémákon dolgozik együtt a kliensével, életvezetésében támogatja őt.
Mi a dráma-coaching?
A coachok - képzettségüktől és személyes preferenciáiktól függően - sokféle módszertant, technikát, szemléletmódot követhetnek.
Az én választott eszköztáram life coachként a dráma és a színjáték; ezen a speciális szakterületen tudom a legjobbat nyújtani. A drámajátékot és a színház technikáit, ötleteit, gyakorlatait használom fel arra, hogy a kliensem felfedezhesse saját – akár rejtett – képességeit, kifejezze érzéseit, gyakorolja kreativitását. Cél az is, hogy ezek az alkalmazott eljárások segítsenek neki a változásban, abban, hogy kilépjen saját korlátozó, merev szerepeiből; kipróbálhassa magát új szerepekben, gyarapíthassa személyiségét.
Aki hozzám fordul, az általános életvezetési támogatáson túl egy más minőséget is kap, hisz tapasztalt drámatrénerként különösen odafigyelek a személyiségfejlődésére, az önismeretére, érzelmi intelligencia szintje növelésére.
Mindezt biztonságos környezetben, a játékos technikák alkalmazásának köszönhetően derűs légkörben.
Ki lehet dráma-coach?
Tulajdonképpen bármely coach szakember használhatja a dráma eszköztárát a munkájához, ez választás kérdése. Ugyanakkor csakis annak ajánlott, aki magabiztosan alkalmazza a dráma- és színjáték technikáit, ötleteit, gyakorlatait, tehát megvan a kellő tapasztalata - de leginkább rátermettnek kell lennie.
Miért engem (matos-dráma-mentort) válassz mint dráma-coach?
Coach tevékenységemet megelőzően (dráma)pedagógusként is kvázi életvezetési tanácsadóként működtem - osztályfőnökként, sportolók tréningezésében, pedagógus drámaoktatójaként továbbképzéseken -, miközben mindig a drámás eszköztáram volt a biztos pont a tőlem támogatást várók segítésére. Így szaktudásomban mára összegződött a tanári, a drámapedagógusi és a life coach tapasztalat.
A rátermettségemet az bizonyítja talán a legjobban, hogy gyermekkoromtól kezdve mindig drámával foglalkoztam, annak minden területén kipróbáltam magam. Néhány példa:
D.I.E. (tanítási dráma) tervezés és vezetés,
Színház- és Filmművészeti Egyetemre felkészítés,
drámajáték-vezetői tanfolyam akkreditáció,
dráma OKTV döntős tanítványok,
munkahelyi tréningek tervezése és megtartása,
országos döntőbe került diákszínházi előadások próbevezetése és rendezése,
alkotóként amatőr színházi előadások résztvevője, stb.
Milyen technikák és módszerek szerepelnek a dráma-coachingban?
Coach szakemberként a személyközpontú coach-szemlélet szerint építem fel a kliensekkel végzett támogató folyamatot, ezt egészíti ki a drámás módszertan. A leginkább ehhez a szemlélethez illeszkedőek a kapcsolatteremtést segítő, az önismeretet fejlesztő és a kommunikációs technikák, ugyanakkor alkalmazom a memória-, fantázia-, koncentráció-fejlesztő gyakorlatokat is.
A kliens fejlődését szolgálják továbbá a különböző tesztek, a módszertanomhoz adoptált társasjátékok, valamint a többi művészeti ág által kínált lehetőségek. Mindezek mellett része a coachingnak az edukáció is - alapvető ismeretek átadása az emberi működésről.
Továbbá PRÉMIUM+ szolgáltatásom az egyik legújabb coach szemléletre épülő sétáló és/vagy öko coaching.
Mi a sétáló coaching?
Az egyik legújabb coach szemléletre épülő kiegészítő - igény szerint választható - szolgáltatásom (PRÉMIUM+). Alapja az a felismerés, hogy a mozgás jelképesen és átvitt értelemben is felráz: javítja a közérzetet, ezáltal serkenti a gondolkodást és segít megoldásokat találni. Gyakran amiatt nem tudunk továbblépni az életünkben, mert nincs, ami kizökkentsen, holott váratlan, újszerű gondjaink új nézőpontot igényelnének. Új nézőpontot azzal is teremthetünk, ha fizikailag is kimozdulunk a megszokott környezetből, mert ez segít kimozdulni a jelképes kátyúból is, amibe beleragadtunk.
A rendelőmben a coaching folyamat során úgy folytatjuk a beszélgetéseinket, hogy közben használod a gyaloglópadot.
Mi az öko coaching?
Választható szolgáltatás (PRÉMIUM+). A sétáló coaching rendelőn kívüli változata: kimozdulunk a szabadba, és természeti környezetben, frissítő séta közben zajlik a coaching folyamat. A szabad levegőn végzett mozgás és a bennünket körülvevő környezet szépsége új felismerésekre inspirál; a természetben meglelt nyugalom és a friss levegő serkenti az agyműködést, így könnyebben rálelhetünk a válaszokra a minket feszítő kérdések kapcsán.
Miből áll egy dráma-coaching folyamat?
"Minden ember más, de éppen ez a jó" (LGT dalszöveg)
A coaching első lépése egy ingyenes első konzultáció, ekkor kerül sor a közös munka kereteinek kialakítására. Mivel a drámacoaching egyénre szabott, a továbbiakat a kliens egyedi igényeihez igazítjuk, ezért itt csak körvonalazni lehet, milyen egy egyéni alkalom. (Egy coach többféle szemlélet közül választhat, elsősorban attól függően, hogy az adott ügyfele milyen támogatást szeretne leginkább.)
Az első ülés alkalmával megbeszéljük a kereteket, sor kerül szerződéskötésre (általában szóbeli megállapodás az időpontokról, helyszínekről, titoktartásról, illetve a folyamat tartalmi részéről: a kliens milyen témákkal szeretne foglalkozni, milyen eredménnyel lenne elégedett). Ezután az ügyfél által hozott témák részletes ismertetésére, átbeszélésére kerül sor, illetve ha szükséges, felveszünk teszteket is.
A következő alkalmakon a témák feldolgozására kerül sor; ebben a folyamatban használom a kliens számára legeredményesebbnek ígérkező coaching technikát, illetve a drámás módszereket.
Mennyi ideig tart a dráma-coaching folyamat?
Ez teljesen egyedi, a kliens igényein múlik.
Ha az előzetes konzultáción megállapodunk az együttműködésben, akkor ez után általában heti 1, összesen 4-6 alkalommal érdemes találkoznunk az általad hozott problémakör feldolgozásához.
Kiknek ajánlott a dráma-coaching?
Bárkinek, aki úgy gondolja, egyedül nehezen birkózik meg valamilyen problémájával, élethelyzetével.
Korunk rengeteg kihívást jelent az ember számára; olyan mértékű a fejlődés, hogy az egyén sokszor érzi magát kiszolgáltatottnak, elidegenedettnek, magányosnak; a követhetetlen gyorsaságú változásoktól szorongóvá, frusztrálttá válik, elveszíti a kapaszkodóit. Egyrészt e sokszoros kihívásokhoz való alkalmazkodást tudja segíteni a coaching.
Másrészt mindenkivel előfordul, hogy egy olyan élethelyzetben találja magát, amiből egyedül nehezen talál kiutat. Sajnos sokszor épp amiatt, mert a "saját árnyékunkon átlépni", vagyis új nézőpontokat találni nem könnyű. Ilyenkor nagyon jól jöhet az, ha egy olyan személlyel tudjuk átgondolni a problémát, akinek a "kívülállósága" miatt rálátása, objektív nézőpontja van.
Mely korosztály számára kínál egyéni (dráma)coachingot matos-dráma-mentor?
A coaching általában nagykorúak számára javasolt. A középiskolás korosztállyal szerzett tapasztalatom szerint a 16 év feletti fiatalokat érettségük foka alkalmassá teszi arra, hogy céljaikat megfogalmazzák saját maguk számára, illetve, hogy ezekhez a célokhoz saját megoldások útján jussanak el, és felelősséget vállaljanak saját fejlődésükért. Emellett sokévnyi középiskolai tanári tapasztalatom és az általam alkalmazott drámacoaching eszköztár elég biztonságot ad ahhoz, hogy matos-dráma-mentorként 16 éves kor feletti ügyfeleket fogadjak.
A hozzám forduló 13-16 év közöttiek számára az egyéni drámaterápiát ajánlom a kínálatomból.
A kiskorúak megkeresését is fogadom, de természetesen ilyen esetben bármilyen vele való közös munka megkezdésének feltétele a szülővel való egyeztetés.
Hogyan segít a dráma-coaching?
A coach és az ügyfele tulajdonképpen "csak" beszélgetnek egymással. Azonban ez minden más fajta beszélgetéstől különbözik. Ugyanis a coachingban professzionális, segítő beszélgetés folyik – a résztvevők a két profi szakember: a kliens. mint a saját életének szakértője, a coach pedig a mint segítő kapcsolaté.
A kliens a saját életében szeretne valamit elérni, és csakis ő maga az, aki ehhez mozgósítani tudja a saját erőforrásait. A folyamat során ő az, aki rátalál a megoldásaira, ő az, aki felelősséget vállal saját magáért, aki ötletel, alternatívákat vázol, választ.
A coach mindehhez oldott, derűs légkört biztosít, odafigyelést és empátiát és teljes elfogadást – nem ítélkezik, nem ad kéretlen tanácsot, nem moralizál és nem bagatellizál.
A coach arra törekszik, hogy a kliens biztonságban érezze magát – ez biztosítja, hogy őszinte tudjon lenni, hogy akkor is önmagába tudjon nézni, ha az fájdalmas és nehéz, hogy tudjon visszajelzést fogadni.
Az általan preferált személyközpontú coach-szemlélet egyik alapgondolata, hogy a coach odafigyelése, empátiája már önmagában is terápiás eredményt hoz: a kliens ettől a rá fókuszáló, őt középpontba helyező hozzáállástól elindulhat a megoldásai felé, hisz oldódik a szorongása, frissebbek lesznek a gondolatai, felébred benne a tettrekészség.
Az általam kínált drámacoaching másik összetevője a játékosság és a derű. Az, hogy az ügyfél kérdéseivel a játékok kínálta könnyedséggel foglalkozunk, nem zárja ki azt, hogy nagyon is komolyan vegyük a céljainkat – épp ellenkezőleg: ez másik, új, friss nézőpontokat segít találni.
Ha nagyon egyszerűen fogalmazzuk meg a coaching alapvetését, akkor a lényege az, hogy maga az ügyfél segít saját magán.
Miért pont matos-dráma-mentor a jó választás?
A "papírjaim" (diplomák) ugyan megvannak, de nem ezek tesznek valakit jó szakemberré, sokkal inkább a rátermettség, a lelkesedés, a szakmai tudás és a tapasztalat. Ezeket többek közt az biztosítja, hogy a pályám során a legjobb helyeken és minden korosztállyal dolgozhattam: gimnáziumi drámatagozat-vezetőként, drámatrénerként (vezető tánc-sport egyesületnél), drámaoktatóként (száznál több pedagógus-továbbképzésen).
Ezek a megbízások azon alapultak, hogy magabiztosan alkalmazom a többszörösen kipróbált drámamódszereket, művészet-pedagógiai technikákat.
Több évtizedet ölel fel a pályám, mégis töretlen a lelkesedésem, mert hiszek a művészet-alapú fejlesztésben. Ez is oka annak, hogy úgy döntöttem, a közoktatásból kilépve, egyedi művészetterápiás módszerekkel folytatom szakmai utamat.
Teljesen új – jelenleg Magyarországon hiánypótló – módszertant dolgoztam ki, az egyéni drámaterápiát, illetve képzett coach-ként is drámás eszköztárat használom; valamint a színjáték- és drámapedagógia az alapja a kommunikáció-fejlesztő és a tanulás-segítő programomnak is.